Că fostul rege Mihai a scos din ţară tablouri de o inestimabilă valoare şi că a valorificat o parte a lor, nu mai e de demonstrat pentru că notorietatea realităţii e dată de prezenţa în instanţe a faptelor. În plus, cartea lui Jacques Vergotti pune punct speculaţiilor şi minciunilor conform cărora Mihai a plecat cu mâna în buzunar, iar abdicarea ar fi fost forţată.
Sa vedem mai
jos lista tablourilor scoase din ţară în noiembrie 1947 (cu o lună înaintea
abdicării) de către, pe atunci, regele Mihai cu acceptul lui Petru Groza şi a
guvernului său (dupa cum reiese şi din marturiile lui Jacques Vergotti -
cf. Depoziţia legală a lui Jacques Vergotti ca martor în acţiunea
civilă întreprinsă de R.S. România împotriva Kimbell Art Foundation privitoare
la 2 picturi de El Greco, 1985 (Hoover Institution, Register of the Jacques M.
Vergotti Papers, 1948-1991, Biographical file, 1985, box 1, folder 1, dar
si din cartea "Fără drept de înapoiere în ţara", editata în
anul 2000 de editura Albatros) -
Prefect al Palatului până în ianuarie 1948, însarcinat cu organizarea
transportului special).
Dintre
toate, "San Sebastian" şi "Călugărul Bosio" de El Greco se
ştie că au fost vândute la o licitaţie în SUA pentru suma totală de 33 milioane
de dolari în 1975, ceea ce a dus la o anchetă americană declanşată de plângerea
Statului Român, cel care deţine titlurile de proprietate ale tablourilor. Prima
figurează într-o colecţie privată din Franţa, iar cea de-a doua la Kimbell Art
Museum, în Fort Worth, Statele Unite ale Americii. Un al treilea tablou,
intitulat "Concerto" şi pictat de artistul italian Tintoretto, se găseşte
în Colecţia Labadini din Milano şi un al patrulea tablou, "Madonna"
de Francia a fost donat Muzeului de Artă al României de către un ginere al
fostului rege care a declarat că l-a primit de la socrul său. Din 1975, statul
român a sistat şi reluat procesul civil de câteva ori, chiar şi dupa 1990, dar
nu ştiu care este azi rezultatul, dacă există o decizie clară a
instanţei. Decizia instanţei este lipsită de relevanţă acum, dar prezenţa
cazului pe rolul tribunalului atestă clar că tablourile au fost scoase din ţară
şi vândute pe bani grei. Astfel, teoria „sărăciei” lui Mihai pică şi se
deschide calea către demistificarea poveştilor legate de trădările de la 23
august 1944 şi 30 decembrie 1947.
1. Madona
şi pruncul de Francesco Raibolini, zis Francia (1450-1517),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 11, pictură pe lemn, 0,57 x 0,45 m.
2. Apariţia
Fecioarei de Rafaelino
del Garbo (1475-1530), şcoala italiană, catalog Bachelin
poziţia 20, pictură pe lemn, 0,44 x 0,30 m.
3. Adoraţia
pruncului Iisus de Antonio
Allegri (1494.1534), şcoala din Parma, catalog Bachelin
poziţia 36, pictură pe lemn, 0,58 x 0,40 m. Provenea din colecţia ducelui Litta
din Milano.
4. Răstignirea de
Polidoro Caldara de Caravaggio (1495-1543),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 34, pictură pe lemn (?), 0,60 x 0,34
m.
5. Concert
de îngeri de Domenico
Zampieri (1581.1641), şcoala italiană, catalog Bachelin
poziţia 46, pictură pe pânză în semiboită, 0,33 x 0,80 m.
6. Scenă
câmpenească de Giorgio Barbarelli, zis Giorgione (1478-1510),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 62 A, pictură pe lemn, 0,33 x 0,75 m.
7. Sfântul
Ieronim de Tiziano Vecellio, zis Tizian (1477-1576),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 66, pictură pe pânză, 0,53 x 0,34 m. .
8. Sfânta
Treime de Georges
Pencz (1500-1550), şcoala germană, catalog Bachelin
poziţia 95, pictură pe lemn, 0,40 x 0,30 m.
9. Marină de Salvatore Rosa (1615-1673),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 79, pictură pe pânză, 1,00 x 1,25 m.
10. Marină de Salvatore Rosa (1615-1673),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 80, pictură pe pânză, 1,99 x 1,25 m.
11. Peisaj de Andrea Locatelli (1660-1741),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 82, pictură pe pânză, 0,45 x 0,59 m.
12. Peisaj de Andrea Locatelli (1660-1741),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 83, pictură pe pânză, 0,45 x 0,59 m.
13. Gloria
Sfintei Fecioare de Paolo Caliari, zis Carletto Veronese (1528.1588),
şcoala italiană, catalog Bachelin poziţia 70, pictură pe pânză, 0,69 x 0,29 m.
14. Bunul
samaritean de Adam
Elzheimer (1578-1620), şcoala germană, catalog Bachelin
poziţia 98, pictură pe pânză, 0,28 x 0,45 m. Figura şi în catalogul Péreire la
poziţia 103.
15. Peisaj de Jean-Henri Roos (1630-1685),
şcoala germană, catalog Bachelin poziţia 102, pictură pe pânză, 1.30 x 1,50 m.
16. Hristos
în faţa lui Pilat de Hubert Coltzins cel Bătrân (Secolul
XV), şcoala flamandă, catalog Bachelin poziţia 105, pictură pe lemn, 0,32 x
0,24 m.
17. Portretul
unui cavaler spaniol de Antoon Mor van Dashorst, zis Antonio Moro (1519
?-1575), şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 108, pictură pe pânză, 1,30
x 0,90 m.
18. Arta
inspirată de Amor
de Frans Floris (1520 ?- 1570), şcoala flamandă, catalog
Bachelin poziţia 109, pictură pe lemn, 0,51 x 0,42 m.
19. Glorificarea
Fecioarei de Frans
Franck (1540-1610), şcoala flamandă, catalog Bachelin
poziţia 110, pictură pe aramă curbată, 0,39 x 0,25 m.
20. Scenă
ţărănească de Cornelius
Molenear (1540-1591), şcoala flamandă, catalog Bachelin
poziţia 111, pictură pe lemn, 0,22 x 0,19 m.
21. Peisaj de Jan Bruegel (1568-1625),
şcoala flamandă, catalog Bachelin poziţia 112, pictură pe pânză, 0,35 x 0,51 m.
22. Portretul
unei tinere femei de Jansz van Mierevelt (1567-1641), şcoala
olandeză, catalog Bachelin poziţia 115, pictură pe pânză, 0,72 x 0,54 m.
23. Flagelarea
lui Hristos de Anthonis
van Dyck (1599-1641), şcoala flamandă, catalog Bachelin
poziţia 122, pictură pe lemn, 0,57 x 0,43 m.
24. Schiţă de Frans Snyders (1579-1657),
şcoala flamandă, catalog Bachelin poziţia 125, pictură pe lemn, 0,22 x 0,29 m.
25. Apariţia
îngerului în faţa ciobanilor de la Bethleem de Rembrandt Harmenszoon
van Rijn (1608-1669), şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 127, pictură pe
aramă curbată, diametru 0,25 m.
26. Cap
de bătrân de Rembrandt Harmenszoon
van Rijn (1608-1669), şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 129, pictură pe
lemn, 0,17 x o,12 m.
27. Peisaj de Willem Hensch (1638-1712
?), şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 136, pictură pe lemn, 0,50 x 0,61
m.
28. Peisaj de Jan van Goyen (1596
x 1656), şcoala olandeză, pictură pe lemn, 0,36 x 0,51 m.
29. Vânătoare de Albert Cuyp (1620-1691),
şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 142, pictură pe lemn, 0,58 x 0,73 m.
30. Peisaj de Meindert Hobbema (1638-1703),
şcoala olandeză, catalog Bachelin poziţia 143, pictură pe lemn, 0,46 x 0,63 m.
31. Un
buchet de Jan
van Huysum (1682.1709), şcoala olandeză, catalog Bachelin
poziţia 150, pictură pe lemn ?, 0,23 x o,17 m.
32. Portretul
lui Diego Covarruvias de Domenicos Theotocopoulos, zis El Greco (1548
?-1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 161, pictură pe pânză, 1,15
x 0,86 m.
33. Hristos
purtând crucea de Domenicos Theotocopoulos, zis El Greco (1546
?-1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 154, pictură pe pânză, 1,10
x 0,66 m.
34. Sfânta
Familie de Domenicos Theotocopoulos, zis El Greco (1546 ?-
1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 165, pictură pe pânză, 0,70 x
0,54 m.
35. Hristos
îşi ia rămas bun de la Maria de Domenicos Theotocopoulos,
zis El Greco (1546
?- 1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 167, pictură pe pânză, 0,23
x 0,20 m.
36. Don
Carlos pe cal de Domenicos Theotocopoulos, zis El Greco (1546 ?-
1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 168, pictură pe pânză, 1,08 x
0,58 m.
37. San
Sebastian de Domenicos Theotocopoulos, zis El Greco (1546
?-1625), şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 169, pictură pe pânză ovală,
O,99 x 0,68 m.
38. Calugarul Bosio de
Domenicos Theotocopoulos, zis El
Greco (1546 ?-1625), şcoala spaniolă
39. Adormirea
Fecioarei de Francisco
de Zurbaran (1598-1662), şcoala spaniolă, catalog Bachelin
poziţia 174, pictură pe pânză, 0,55 x 0,30 m.
40. Portretul
unui general călare de Diego Rodriguez da Silva Velasquez (1599-1660),
şcoala spaniolă, catalog Bachelin poziţia 176, pictură pe pânză, 0,33 x 0,29 m.
41. Peisaj de
Claude Gellée, zis Le
Lorrain (1600-1682), şcoala franceză, catalog Bachelin
poziţia 191, pictură pe pânză, 0,19 x 0,25 m.
42. Portretul
lui Gluck de Jean-Baptiste
Greuze (1725-1805), şcoala franceză, catalog Bachelin
poziţia 204, pictură pe pânză ovală, 0,61 x 0,50 m.
"Galeria
mea de tablouri, cum este descrisă în catalogul ilustrat al bibliotecarului meu
Bachelin, va rămâne pentru totdeauna şi în întregul său în ţară, ca proprietate
a Coroanei României”. (Carol I – extras din testament)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu